سیستم های اسمز معکوس (RO) در کاهش رسوب در ممبرین

کاهش رسوب در ممبرین دستگاه تصفیه آب صنعتی برای تولید آب با خلوص بالا جهت آب ورودی به بویلر ها، آب شرب ، تصفیه آب های پس آب ، و کاربردهای متعدد دیگر استفاده می شوند. در سیستمی که اصول طراحی رعایت شده است ، اجزایی مثل گیج ها و فلومتر ها به منظور ارزیابی عملکرد دستگاه و تعیین اینکه تمیز کردن ( CIP ) غشا RO چه زمانی موردنیاز هست ، مورد استفاده قرار میگیرند.

هر قدر میزان جامدات حل شده و معلق ( TDS ) در آب خام RO بیشتر باشد، انجام عمل CIP زود به زود اهمیت بیشتری پیدا می کند.برخی از سیستم های RO در روز ۲۴ ساعت روشن نیستند و در روز یا هفته ساعتی را خاموش می شوند. معمولا زمانی که RO خاموش می شود؛ ناخالصی هایی که در یک سمت غشا ( ممبرین ) متمرکز شده ، در محل غشا باقی می مانند تا زمانی که دستگاه تصفیه آب دوباره روشن شود ، و اتوفلش ( شستن ممبرین ب

این موجب می شود رسوبات در غشا توسعه پیدا کنند و یا فعالیت میکروبیولوژیکی در ممبرین شروع شود. اینها هر دو اثرات منفی بر غشاها و عملکرد RO دارند.بسیازی از دستگاه ها دارای تجهیزات ویژه “تمیز کردن در محل” (CIP) هستند که در دستگاه های ساخت شرکت آب پاکسازان به عنوان جز لاینفک سیستم نصب می شوند.

ا آب شیرین) انجام گیرد. سیستم اساسا آلودگی ها را به کناره ها می راند.

 

دستورالعمل شستشوی شیمیایی CIP در کاهش رسوب در ممبرین :

  • فیلتر کارتریج جدید را بر روی مسیر لوله سیستم CIP نصب کنید و اطمینان حاصل کنید لوله کشی تمیز است بدون آنکه آب راکدی از CIP های قبل در مسیر برجای مانده باشد و یا هیچ ساختار میکروبیولوژیکی در مسیر وجود نداشته باشد.
  • مواد شیمیایی شستشو را در آب تمیز و با خلوص بالا ( آب خروجی از دستگاه تصفیه آب) ، مخلوط کنید. میزان آب تخمین زده شده برای انجام عمل CIP ، ۵ لیتر از محلول اصلی با ۲۵-۲۰ گالون ( حدود ۷۰ لیتر) برای هر ممبرین ۸ اینچ است.ماده شیمیایی ( قلیا یا همان باز CLE660 ) مربوط به شستشو را به مخزن CIP اضافه کنید. ( PH محلول شستشو باید روی عدد ۱۱ ثابت نگه داشته شود که میتوان از PH meter استفاده کرد)دمای محلول باید از ۱۰۵ تا ۱۱۰ درجه فارنهایت ( حدود ۴۳ درجه سسانتی گراد ) افزایش پیدا کند و در طول انجام عمل CIP حفظ شود. آب گرم یا داغ را می توان در حین ساخت محلول استفاده کرد ، و یا میتوان از هیتر در مخزن CIP برای تثبیت دما استفاده کرد.
  • شیر فاضلاب سیستم RO را تا آخر باز کنید؛ سپس ، محلول را به وسل شماره ۱ دستگاه RO وارد کنید. ماده اصلی شستشو را به آرامی به مخزن CIP وارد کنید. آب خروجی از فاضلاب و تولید را باید به مخزن CIP تغییر مسیر دهید.ظرفیت پمپ CIP بستگی به تعداد ممبرین دارد. پمپ CIP باید قادر به تولید ۴۰-۸ گالون ( حدود ۱۵۰ لیتر ) در دقیقه به ازای هر مبرین ۸ اینچ در ۶۰-۳۰ PSI ( حدود ۴ بار فشار ) باشد.
  •  محلول شیمیایی اول ( قلیا CLE 660 ) را به مدت زمان معمول ۳۰-۱۵ دقیقه در چرخش قرار دهید. ( اگر محلول بیش از حد رنگی یا آلوده شود، آن را تخلیه کرده و فرایند را با محلول تازه ای تکرار کنید.)بهتر است ابتدا با فشار پایین شستشو را شروع کرد تا باعث شود رسوبات تدریجی بیرون رانده شوند.
  • فشار کاری را تا ۴ بار به مدت ۳۰-۱۵ دقیقه افزایش دهید.
  • محلول قلیا را از طریق شیر فاضلاب خالی کنید.
  • مخزن CIP را از آب تصفیه پر کنید و همانند مراحل بالا ، ممبرین را با آب شیرین شستشو دهید. ( اینکار جهت پاکسازی ممبرین از محلول قلیا و آماده سازی ممبرین برای محلول بعدی صورت می گیرد).
  •  مواد شیمیایی شماره ۲ ( اسید CLE560 ) را در آب تمیز و با خلوص بالا ( آب خروجی از دستگاه تصفیه آب) ، مخلوط کنید. میزان آب تخمین زده شده برای انجام عمل CIP ، ۵ لیتر از محلول اصلی با ۲۵-۲۰ گالون ( حدود ۷۰ لیتر) برای هر ممبرین ۸ اینچ است.
این مقاله رو مطالعه کن  آنتی اسکالانت ۴۴۰۰ APS

درباره تصفیه_آب : پروژه ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت ۲۴M3/D

  • ماده شمیایی (اسید CLE560 ) مربوط به شستشو را به مخزن CIP اضافه کنید. ( PH محلول شستشو باید روی عدد ۳ ثابت نگه داشته شود که میتوان از PH meter استفاده کرد)دمای محلول باید از ۱۰۵ تا ۱۱۰ درجه فارنهایت ( حدود ۴۳ درجه سسانتی گراد ) افزایش پیدا کند و در طول انجام عمل CIP حفظ شود. آب گرم یا داغ را می توان در حین ساخت محلول استفاده کرد ، و یا میتوان از هیتر در مخزن CIP برای تثبیت دما استفاده کرد.
  • شیر فاضلاب سیستم RO را تا آخر باز کنید؛ سپس ، محلول را به وسل شماره ۱ دستگاه RO وارد کنید. ماده اصلی شستشو را به کندی به مخزن CIP وارد کنید. آب خروجی از فاضلاب و تولید را باید به مخزن CIP تغییر مسیر دهید.
  • محلول شیمیایی دوم ( اسید CLE 560 ) را به مدت زمان معمول ۳۰-۱۵ دقیقه در چرخش قرار دهید.
  • بهتر است ابتدا با فشار پایین شستشو را شروع کرد تا باعث شود رسوبات تدریجی بیرون رانده شوند. (اگر محلول بیش از حد رنگی یا آلوده شود، آن را تخلیه کرده و فرایند را با محلول تازه ای تکرار کنید.)
  • محلول اسید را از طریق شیر فاضلاب خالی کنید.
  • مخزن CIP را از آب تصفیه پر کنید و همانند مراحل بالا ، ممبرین را با آب شیرین شستشو دهید(Flushing ). شستشو را تا زمانی ادامه دهید که pH به حدود ۷ نزدیک شود.
  • مواد شیمیایی شماره ۳ ( بایوساید BIO 2080 یا BIO 3080 ) را در آب تمیز و با خلوص بالا ( آب خروجی از دستگاه تصفیه آب) ، مخلوط کنید. ( ۰.۵ لیتر در ۳۰ لیتر آب تصفیه به ازای هر ممبرین ۸ اینچ)
  • محلول بایوساید را به مدت زمان معمول ۱۵ دقیقه در چرخش قرار دهید.
  • محلول بایوساید را از طریق شیر فاضلاب خالی کنید.
  • مخزن CIP را از آب تصفیه پر کنید و همانند مراحل بالا ، ممبرین را با آب شیرین شستشو دهید.
  • زمانی که شستشو کامل شد RO را به کار بیاندازید و فلومتر ها و گیج ها را چک کنید. وقتی سیستم RO را مجددا راه اندازی می کنید ، شیر فاضلاب را به حالت اولیه قبل از شستشو بر گردانید. وقتی که تنظیمات دستگاه تصفیه آب به وضعیت ثابت برگرداندید نشان گر های دستگاه را دوباره چک کنید. ( افزایش TDS بعد از شستشو طبیعی میباشد )
این مقاله رو مطالعه کن  ممبران ۸ اینچ

مسیر لوله کشی و سایر اجزا در کاهش رسوب در ممبرین :

سیستم های RO که به خوبی مانیتوریتور و نگهداری نشده می تواند باعث افزایش هزینه های عملیاتی ، افزایش گرفتگی ممبرین و افزایش مصرف مواد شیمیایی گردد. وقتی RO به درستی استفاده شود ، در هزینه ، زمان و انرژی صرفه جویی شده ، طول عمر و کارایی تجهیزات افزایش یافته، کیفیت آب خروجی بهبود پیدا می کند ، و فاضلاب بازیافت می شود.
تعویض پیش از موعد غشاهای RO ( ممبرین ) می تواند اقدامی هزینه بر باشد و تعویض دیرهنگام ممبرین ها منجر به گرفتگی و کاهش تولید آب محصول گردد. به همین منظور با نظارت مناسب و نگهداری سیستم RO می توان زمان بهینه تعویض ممبرین ها را مشخص نمود که در این امر کارشناسان فنی شرکت آب پاکسازان آمادگی خود را جهت مشاوره های رایگان و بازدید از دستگاه تصفیه آب شما اعلام میدارند.

مراحل شستشوی شیمیایی فیلتر ممبرین در کاهش رسوب در ممبرین :

CIP مراحل انجام عمل ( اسید شویی ? )

  1. ( Prepare ) آماده کردن محلول شستشو
  2. ( low flow pumping ) پمپاژ با جریان کم
  3. ( recycle ) سیرکولاسیون
  4. ( soak ) غوطه ور سازی
  5. ( high flow pumping ) پمپاژ با جریان‌ بالا
  6. ( flash out ) فلاشینگ
  7. مهندس اسحاقی ۰۹۱۲۷۵۹۸۰۴۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.