نحوه تشخیص آب سالم از ناسالم

 

آب مایع حیات است اما نه هر آبی، درست است که همه پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند که برای افزایش سلامت خود باید روزانه مقدار معینی آب استفاده کنید اما خوردن آب ناسالم ممکن است منجر به بروز بیماری‌های حاد و حتی مرگ شود. حتما این سوال برای شما پیش آمده پس تشخیص آب سالم از ناسالم چگونه امکان پذیر است. اگر کنجکاو شدید حتما این مطلب را تا آخر دنبال کنید.

 

ویژگی‌های  آب سالم کدام است؟

بدیهی‌ترین راهکار برای بررسی سلامت آب این است که ویژگی‌های ظاهری آن را بررسی کنید. آب سالم بدون، رنگ و طعم بوده و شفاف است. اما این تنها اول کار است در مرحله بعد باید اطمینان حاصل کنید که این آب فاقد هرگونه میکروب و ویروسی است. تشخیص این امر بدون بررسی‌های تخصصی در آزمایشگاه تقریبا غیر ممکن است، دقیقا به همین دلیل است که تیم‌های تخصصی فنی در سراسر جهان به صورت مستمر آب شرب شهروندان را آزمایش می‌کنند تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنند.

همچنین ممکن است آب به مواد سمی یا مواد آلی مضر برای بدن انسان آلوده شده باشد، در هر صورت برای اینکه یک آب پاک و قابل شرب داشته باشیم تصفیه آن بهترین گزینه است.

بیماری‌هایی که از طریق آب منتقل می‌شوند چه چیزهایی هستند؟

 

طیف مختلفی از بیماری‌ها ممکن است از طریق آب ناسالم به بدن انسان منتقل شوند که حصبه، وبا و اسهال مشهورترین آن‌ها هستند. متاسفانه سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان به دلیل بیماری‌های آب آلوده از بین می‌روند. به کمک نصب یک دستگاه تصفیه آب می‌توان از بروز بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

 

 

برخی بیماری‌هایی که از طریق آب منتقل می‌شوند به دلیل وجود آلودگی‌هایی مثل آلودگی ناشی از تخلیه زباله‌ها در آب، وجود حیوانات مرده در منابع آب و خاک‌های آلوده شکل می‌گیرند. متاسفانه بشر طی سال‌های اخیر با طبیعت مهربان نبوده و این امر منجر به آلودگی بخش عظیمی از منابع آب جهان شده است.

متاسفانه میلیاردها انسان در سراسر جهان به آب سالم دسترسی ندارند و ناچار هستند برای رفع تشنگی از آب‌های آلوده استفاده کنند.

 

چرا باید آب را تصفیه کرد؟

آب بهترین چشمه‌ها و منابع آبی هم دارای برخی مواد مضر است که باید تصفیه شود. تصفیه آب در مراحل مختلفی این مواد را حذف کرده و یک آب شرب سلامت به‌دست می‌آید.

سرب، آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی، رسوب، پاتوژن و کلر زیاد برخی از مواد مضر هستند که باعث آلودگی آب می‌شود و گاهی با چشم قابل مشاهده نیستند .

آب هر منطقه معمولا حاوی برخی مواد معدنی مثل کلسیم، آهن و منگنز است که به خودی‌خود برای بدن مفید هستند اما اگر میزان آن‌ها از حد طبیعی بالاتر برود، ضمن اینکه ممکن است روی رنگ و طعم آب اثر منفی بگذارند خوردن آن‌ها هم برای بدن زیان آور خواهد بود. تصفیه آب کمک می‌کند این مواد به حد متعادل برسند تا ضمن اینکه طعم بهتری پیدا می‌کند برای سلامت هم مفید باشد.

اگر آب مصرفی شما با فاضلاب تماس داشته باشد ممکن است به باکتری خطرناکی به نام «ایکلای» آلوده شده باشد. این باکتری می‌تواند به بیماری‌های گوارشی و اسهال منجر شود.

 

 

روش‌های تشخیص آب سالم از ناسالم کدام است؟

 

در سال‌های اخیر روش‌های تشخیص آب سالم از ناسالم پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است. قابل اتکاترین راهکار همچنان استفاده از آزمایشگاه‌های پیشرفته علمی است، اما امروزه برخی اپلیکیشن‌های تلفن همراه هم طراحی شده که به تشخیص بهتر افراد عادی کمک می‌کند.

متاسفانه آب شیر هم ممکن است به مواد زیادی آلوده باشد یک راهکار ساده بررسی سلامت آب این است که شیر آب را به مدت 6 ساعت باز نکنید، اگر بعد از این مدت رنگ، بو و طعم آبی که از شیر خارج می‌شود تغییر کرد قطعا به برخی مواد آلوده است. استفاده از دستگاه‌های تصفیه خانگی کمک می‌کند این آلودگی‌ها حذف شده و به یک آب پاک دسترسی داشته باشید.

انواع آب آشامیدنی کدام‌ها هستند؟

قطعا هر آبی قابل آشامیدن نیست و تنها استفاده از آب‌هایی که به روش‌های صحیح علمی تصفیه شده‌اند مجاز است. اما آیا آب آشامیدنی انواع مختلفی هم دارد؟ انواع آب آشامیدنی را می‌توان به 7 گروه مختلف تقسیم بندی کرد.

آب شیر

آب شیر که خوشبختانه در اغلب نقاط کشور در دسترس است در بیشتر موارد قابل آشامیدن است. استفاده از این آب در بیشتر مناطق بدون ضرر است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

البته همیشه این خطر وجود دارد که برخی مواد مضر در مسیر لوله‌های انتقال آب وارد آن شده و منجر به آلوده شدن این مایه حیات شود. خرید بهترین دستگاه تصفیه آب راهکاری است که کمک می‌کند در منزل این آلودگی‌های احتمالی را حذف کرده و سلامت‌ ترین آب را داشته باشید. بیشتر بخوانید : دستگاه تصفیه آب چه مارکی خوبه؟

 

آب معدنی

چشمه‌های آب معدنی منشا این مایع ارزشمند است که در اغلب موارد حاوی بسیاری مواد معدنی مفید برای سلامت انسان است. استفاده بیش از اندازه این آب ممکن است باعث بروز مشکلاتی در فرد شود، بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی شود. معمولا این آب را باید از فروشگاه‌ها خریداری کنید و قیمت آن گاهی گران است.

آب خالص

آبی که در فرآیند تصفیه آن انگل‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها حذف شوند خالص نامیده می‌شود. برای افرادیکه شیر آب آن‌ها به هر دلیلی آلوده شده آب خالص گزینه مناسبی است. در فرآیند تصفیه این آب گاهی مواد مفیدی مثل فلوراید هم حذف می‌شود. استفاده مستمر از این آب شما را از مواد مفیدی مثل فلوراید محروم می‌کند.

آب مقطر

آبی که تبخیر و سپس تقطیر شده آب مقطر نامیده می‌شود. برای افرادی که به آب تصفیه شده دسترسی ندارند استفاده از این آب نعمت بزرگی است. تبخیر همه مواد معدنی مفید آب را از بین می‌برد و به همین دلیل گزینه همیشگی مناسبی نیست..

آب چاه

یکی از سنتی‌ترین آب‌هایی است که بشر در طول تاریخ از آن استفاده کرده آپ چاه است. این آب مستقیما از دل زمین به دست می‌آید و ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشد. برخی معتقدند استفاده از آن بعد از تصفیه برای سلامت افراد مفید است.

 

 

آب قلیایی

همانطور که از نامش پیدا است حاوی مواد قلیایی است و PH آن نسبت به سایر انواع آب بیشتر است. خوردن آن بلامانع است اما در طولانی مدت ممکن است اسیدهای بدن را خنثی کرده و منجر به بروز بیماری‌هایی شود.

آب‌های طعم‌دار موجود در بازار و آب چشمه‌های طبیعی هم قابل آشامیدن هستند اما چون در ایران مصرف زیادی ندارند در این دسته بندی زیاد به آن‌ها پرداخته نشده است.

 

چرا باید آب تصفیه شده بخوریم؟

در محیط‌های شهری و اغلب روستاهای جهان آب تصفیه شده به دست انسان می‌رسد که می‌تواند ضمن پیشگیری از بیماری‌های مختلف دسترسی بدن به برخی مواد معدنی مورد نیازش را تسریع کند. خوشبختانه در سراسر جهان دستگاه‌های تصفیه آب خانگی هم تولید می‌شود و در دسترس هستند. استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند خیال افراد را از سلامت آبی که مصرف می‌کنند راحت کند.

در پاسخ به اینکه چرا باید آب تصفیه شده بخوریم، باید بگوییم که، آب تصفیه شده استاندارد است به این معنی که مواد معدنی موجود در آن به اندازه‌ای است که استفاده آن به بدن آسیبی نمی‌رساند و هرگونه باکتری، میکروب و ویروس خطرناک از آن حذف شده است. فیلتر دستگاه تصفیه آب کار جداسازی این مواد مضر را انجام می‌دهد. به همین دلیل هنگام بررسی خرید و قیمت دستگاه تصفیه آب تایوانی باید دقت کنید فیلترهای مناسبی برای حذف آلودگی‌ها داشته باشد و از میان برندهای معتبر دستگاه تصفیه آب خانگی انتخاب کنید.

در شرایطی که بسیاری از مردم جهان به آب تصفیه شده دسترسی ندارند، تک‌تک ما وظیفه داریم در حفظ و نگهداری منابع آبی تلاش کنید و تمام همت خود را در مسیر صرفه‌جویی در مصرف آب بکار ببریم.

 

پالایش آب

مهندس اسحاقی 09127598045

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.