فلوتر سوئیچ چیست؟ وچه کاربردی دارد ..

کنترل سطح مایعات درون یک مخزن، همواره یکی از مهم ترین نکات در صنعت بوده و هست. این نیاز سبب شد تا ابزاری بنام فلوتر سوئیچ ابداع شود. همانطور که گفته شد، نقش فلوتر سوئیچ کنترل سطح مایعات درون یک مخزن و به دنبال آن، فرستادن یک سیگنال فرمان به کنترل کننده میباشد.

 

به طور کلی فلوتر سوئیچ ها دو نوع هستند: مکانیکی و الکترونیکی. در ادامه به شرح این دو میپردازیم.

کنترل سطح مایعات با فلوتر مکانیکی

فلوتر سوئیچ مکانیکی

ساده ترین نحوه کنترل سطح مایعات با فلوتر، از طریق فلوتر سوئیچ مکانیکی صورت می گیرد. فلوتر مکانیکی قطعه ای است که درون خودش یک گوی دارد که به هنگام بالا آمدن یا پایین رفتن  فلوتر، گوی حرکت کرده و کنتاکتی که درون فلوتر هست قطع و وصل می شود. در انتهای فلوتر سه سیم وجود دارد که یکی سیم مشترک (com) هست و دو تای آن کنتاکت بسته (nc) و دیگری کنتاکت باز (no) هست. و برای تشخیص سیم ها می توانیم به کاتالوگ فلوتر رجوع کنیم و اگر کاتالوگ در دسترس نبود می توان با مولتی متر سیم ها را تشخیص داد.

از فلوتر به دو صورت می شود استفاده کرد یکی اینکه فلوتر را در بالای مخزن قرار دهیم و زمانی که مخزن پر از آب شد فلوتر بالا بیاید و پمپ را خاموش کند و روش دیگر این هست که فلوتر را در ته چاه یا مخزن قرار دهیم و هنگامیکه چاه یا مخزن خالی شد پمپ را قطع کند و از سوختن پمپ جلوگیری کند. در بعضی از پمپ ها که کاملا پمپ در آب غوطه ور می شود فلوتر به پمپ وصل هست که موقع خالی شدن آب پمپ قطع می شود.

فلوتر الکترونیکی

روش دیگر از نحوه کنترل سطح مایعات، استفاده از فلوتر سوئیچ الکترونیکی هست که سه عدد سنسور فلوتر به فلوتر الکترونیکی وصل می شود و این سنسور ها درون مخزن در سه وضعیت قرار می گیرند ۱- بالا ترین سطح مایع ۲- پایین ترین سطح مایع ۳- ته مخزن یا چاه. در نهایت رله فلوتر عمل می کند.

در پایین سنسور یک پیچ به نام SELECT قرار دارد، اگر این پیچ وصل نباشد هنگامیکه مخزن پر شود پمپ را خاموش می کند و از سر ریز شدن آب جلوگیری می کند و اگر فاز به این پیچ بدهیم برعکس عمل می کند یعنی موقعی که مخزن یا چاه خالی شد پمپ خاموش می شود و از سوختن پمپ جلوگیری می کند

پالایش آب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.