آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت چیست؟

 

آنتی اسکالانت (Antiscalant) از مواد شیمیایی رسوب زدا در صنعت تصفیه آب و تصفیه فاضلاب می باشد که عمده ترین کاربرد آن در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس برای  پیشگیری از پوسته پوسته شدن غشای سیستم RO می باشد.

آنتی اسکالانت در مرحله ی پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش بسیار مهمی دارد. در این دستگاه تکنولوژی اسمز معکوس بی نقص ترین نوع فیلتر کردن و تصفیه آب محسوب می شود.

آنتی اسکالانت مواد ضد رسوبی هستند که برای پاکسازی سیستم های تصفیه آب، جهت جلوگیری از تشکیل رسوب ممبران های صنعتی به سیستم های آب شیرین کن RO تزریق می گردد.

آب خام حاوی املاح و نمک های معدنی می باشند که این املاح در حین عبور از غشای ممبران، بر روی ممبران رسوب می کنند. این رسوبات به مرور باعث گرفتگی منافذ غشای ممبران می شود که این امر سبب کاهش راندمان آب خروجی از سیستم آب شیرین کن RO می گردد.

انتی اسکالانت، محلولی است که جهت کاهش اثرات رسوبات مانند کربنات کلسیم (CaCO₃)، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄) و سولفات استرونیوم (SrSO₄) که بر روی غشای پلی آمید یا ممبران دستگاه آب شیرین کن تشکیل می گردد، استفاده می شود. احتمال تشکیل رسوبات سیلیکا(Sio2) نسبت به سایر رسوبات کمتر است.

استفاده صحیح از انتی اسکالانت در پاکسازی رسوب ها از ممبران، در افزایش طول عمر ممبران و هزینه های مربوط به تعویض ممبران و شستشوی ممبران را کاهش می دهد.

 

آنتی اسکالانت چیست؟

ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت

آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس حاوی نمک های محلول کلسیم، منیزیم و سایر املاح می باشند که این نمکهای محلول در اثر عبور از غشاهای دستگاه اسمز معکوس با گذشت زمان بر روی غشای اسمز معکوس رسوب می کنند. رسوب گذاری در سطح ممبران های صنعتی، باعث کاهش کارایی غشاهای سیستم RO در حذف جامدات محلول می گردد. بنابراین جهت از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی ممبران ها، از مواد ضد رسوب مانند آنتی اسکالانت استفاده می نمایند.

عدم استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس صنعتی باعث ایجاد مشکلات زیر می گردد:

  • کاهش راندمان تولید و افزایش TDS خروجی
  • کاهش میزان دبی خروجی
  • باز شدن منافذ و پارگی غشا در اثر تجمع رسوبات

بنابراین با استفاده از آنتی اسکالانت با کیفیت و تزریق مداوم آن به سیستم با میزان دوز مشخص میتوان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد که این امر سبب افزایش طول عمر غشای ممبران می گردد.

 

عملکرد آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت ها در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی، به آلاینده های موجود در آب می پیوندند و از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران جلوگیری می نماید. این ماده، آلاینده ها و املاح آب را از داخل ممبران عبور داده و این مواد را همراه پساپ از سیستم RO خارج می نماید.

عدم استفاده از انتی اسکالانت  آسیب جدی به ممبران های دستگاه RO زده و موجب کاهش دبی خروجی و همچنین بالا رفتن TDS آب می گردد. بنابراین استفاده از آن در دستگاه اسمز معکوس RO جهت افزایش طول عمر ممبران و همچنین افزایش راندمان جریان خروجی، ضروری می باشد.

عملکرد آنتی اسکالانت در ممبران سیستم آب شیرین کن RO به این صورت می باشد که با تاثیر بر عوامل ایجاد کننده رسوب، باعث تاخیر در تشکیل رسوبات طی مدت زمانی که از غشای ممیران عبور می کند می گردد و به این طریق از تشکیل رسوب بر سطح غشای ممبران جلوگیری می کند.

 

نحوه تزریق آنتی اسکالانت

محل تزریق آنتی اسکالانت در سیستم های آب شیرین کن صنعتی، روش اسمز معکوس RO بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی میباشد. به این طریق با تاثیرگذاری آنتی اسکالانت، رسوب کمتری بر روری فیلتر میکرونی ایجاد می شود.

با تزریق آنتی اسکالانت در سیستم آب شیرین کن  RO عمر فیلتر میکرونی و عمر ممبران افزایش یافته و از تشکیل رسوبات در غشای ممبران جلوگیری به عمل می آید.

مقدار آنتی اسکالانت مناسب را بایستی با آب تصفیه شده رقیق نمود و توسط دوزینگ پمپ به داخا سیستم با دوز مشخص تزریق نمود .

 

معایب استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب

  • افزایش تعداد شسشتوی ممبران
  • کاهش طول عمر ممبران
  • تعویض زود هنگام ممبران
  • کاهش ظرفیت تولید
  • بالارفتن فشار پمپ طبقاتی و کاهش طول عمر آن

استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب سبب گرفتگی ممبران شده که این امر شستشوی مکرر ممبران را در پی دارد. شستشوی مکرر ممبران به دلیل ایجاد گرفتی ناشی از رسوبات سبب کاهش عمر ممبران و تعویض زود هنگام آن و صرف هزینه بالا می گردد.

 

آنتی اسکالانت چیست؟

دوز تزریق آنتی اسکالانت

مقدار دوز تزریقی آنتی اسکالانت به عوامل زیر بستگی دارد و با در نظر گرفتن این موارد می توان میزان دقیق دوز تزریق را تعیین کرد.

  • آنالیز آب خام ورودی
  • میزان جریان ورودی
  • میزان TDS آب ورودی
  • دما
  • pH

با در نظر گرفتن موارد فوق و نرم افزار های اختصاصی مانند COROLA.T و … که توسط شرکت سازنده ارائه می شود، می توان مقادیر دقیق دوز تزریقی آنتی اسکالانت را تعیین کرد.

به طور معمول میزان تزریق انتی اسکالانت‌ ها در محدوده 1 الی ppm 6 می‌باشد.

 

عوارض آنتی اسکالانت

در صورت انتخاب درست نوع انتی اسکالانت بر اساس نوع رسوبات تشکیل شده و تعیین میزان دوز مورد نیاز بر اساس میزان دبی ورودی و مشخصات آب ورودی به سیستم با استفاده از نرم افزارهای COROLA .T ، عوارض انتی اسکالانت در سیستم مشاهده نمی گردد .

 

ترکیبات آنتی اسکالانت

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت ها براساس نوع انها که پلیمرهایی بر پایه آکریلیک اسید (Acrylic acid polymers) و یا ارگانوفسفات (Organophosphatess) می باشند, متفاوت می باشد.

انتی اسکالانت ها بر اساس پایه تشکیل دهنده خود وظیفه کنترل تشکیل رسوب کربنات کلسیم در شرایط LSI و S&DSI مثبت و کنترل تشکیل سایر رسوبات (سولفات ها ، فلوئورید ، سیلیس و …) در شرایط SR بالاتر از ۱۰۰ % را بر روی ممبرین های اسمز معکوس بر عهده دارند .

 

انواع آنتی اسکالانت

 

آنتی اسکالانت پایه فسفاته

این نوع از انتی اسکالانت ها دارای گروه های عاملی اسید کربوکسیلیک و فسفاته هستند. آنتی اسکالانت فسفاته؛ بهترین نوع آنتی اسکالانت در جلوگیری از تشکیل رسوب می باشد ولی در مقابل، خاصیت پراکنده سازی کمی دارد.

 

انتی اسکالانت پایه پلیمری

این نوع از انتی اسکالانت ها دارای وزن مولکولی بالایی هستند و قدرت رسوب زدایی انواع رسوبات از جمله رسوبات کربناته و سولفاته را دارا می باشند. آنتی اسکالانت پایه پلیمری جهت جلوگیری از ایجاد رسوب در آبهای دریا، آب های لب شور و نیز آب هایی با سختی بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بهترین مارک های آنتی اسکالانت بازار

 

آنتی اسکالانت جنسیس

انتی اسکالانت جنسیس Genesys یک محصول فسفاناته غلیظ می باشد که در مقابل طیف وسیعی از رسوبات معدنی موثر می باشد.

این انتی اسکالانت همچنین تشکیل رسویات فلزات سه ظرفیتی مانند آهن، منگنز و آلومینیوم بر سطح غشا را متوقف می نماید و در نتیجه نیاز به شستشو و یا تعویض ممبران را کاهش می دهد.

 

آنتی اسكالانت فلوکن 260

آنتی اسكالانت فلوکن 260 به عنوان عامل ضد رسوب در سیستم هاي RO (اسمز معكوس) استفاده مي شود.

آنتی اسکالانت فلوکن یک آنتی اسکالانت وسیع طیفی می باشد که برای جلوگیری از تشکیل رسوب به سیستم آب شیرین کن تزریق می گردد.

 

آنتی اسکالانت آویستا

آنتی اسکالانت Vitec 3000 ساخت شرکت Avista، نوعی انتی اسکالانت است که جهت جلوگیری از رسوب گذاری در ممبرانهای اسمز معکوس RO مورد استفاده قرار می گیرد.

انتی اسکالانت Avista برای جلوگیری از تشکیل رسوبات از جمله کربنات کلسیم (CaCO₃) ، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄)، سولفات استرونیوم (SrSO₄) و گل و لای و لخته های کلوئیدی مناسب می باشد.

 

آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت DEQUEST

یک ماده کاربردی چند منظوره برای سیستم های اسمز معکوس می باشد . که جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات کربنات کلسیم در سطح ممبران بسیار موثر می باشد . آنتی اسکالانت DEQUEST علاوه بر کنترل کربنات کلسیم، جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات سولفات کلسیم ، فلوراید کلسیم و اکسید های فلزی موثر می باشد.

آنتی اسکالانت DEQUEST دارای استاندردادها و تاییده های لازم می باشد و جهت استفاده در سیستم های تولید کننده آب آشامیدنی مانند سیستم های اسمز معکوس ، نانو فیلتراسیون و اولترافیلتراسیون مناسب می باشد.

 

قیمت آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت نقش اصلی در نگهداری و افزایش طول عمر ممبران دارد. بنابراین قیمت آنتی اسکالانت هر چند که بالا باشد، باز هم ارزشمند است.

بنابراین صرف هزینه بالا در خرید آنتی اسکالانت با کیفیت برای کارفرما بسیار ارزشمند تر از خرید آنتی اسکالانت هایی با قیمت پایین و بی کیفیت می باشد؛ زیرا آنتی اسکالانت های با کیفیت پایین که دارای قیمت کمی هم هستند سبب صدمه به ممبران ها که نقش اصلی فرآیند تصفیه آب را در دستگاه های آب شیرین کن بر عهده دارند، می شوند.

فراموش نکنید که قیمت ممبران دستگاه آب شیرین کن صنعتی بسیار بیشتر از قیمت آنتی اسکالانت است. هزینه آنتی اسکالانت های وارداتی موجود در بازار بر اساس برندهای فلوکن، آویستا، جنسیس و دکوئست متفاوت می باشد.

 

آنتی اسکالانت چیست؟

برگه اطلاعات ایمنی ماده آنتی اسکالانت

– نام : انتی اسکالانت اسمز معکوس

– کد شناسایی : KP 101

– شکل ظاهری و بو : مایع زرد رنگ

– نقطه جوش : 105 درجه سانتی گراد

– وزن مخصوص :-1.165 1.14 کیلوگرم بر لیتر

– قابلیت انحلال در آب : به طور کامل به هر نسبتی در آب حل می گردد .

– ph: اسیدی

– نقطه اشتعال : ندارد

– پایداری : انتی اسکالانت باید در ظروف پلی اتیلن و پلاستیکی استفاده گردد .

– سازگار ناپذیری : قلیاها و آمین ها

– انتی اسکالانت در محل های خشک و خنک و درجه حرارت متعادل نگهداری شود.

– از تماس با پوست و چشم پرهیز گردد.

– از وسایل حفاظت فردی نظیر دستکش ، ماسک و محافظ صورت استفاده شود

– اثرات استنشاقی :

باعث التهاب بینی و گلو می گردد محرک سیستم ریوی می باشد .

– اثرات پوستی :

می تواند باعث التهاب پوستی گردد .

– اثرات چشمی :

می تواند باعث سوختگی در چشم گردیده و صدمات دائمی به چشم گردد.

– اثرات بلع :

در صورت بلعیده شدن دارای اثرات زیان آور است و ممکن است باعث سوختگی در معده و روده شود .

– استنشاق :

سریعا فرد را به هوای تازه منتقل نمایید در صورت نیاز از تنفس مصنوعی و اکسیژن استفاده شود.

مراقبت های پزشکی فراهم گردد .

– تماس پوستی :

پوست را با مقدار کافی آب برای مدت 15 دقیقه بشویید ، لباس های آلوده را تعویض نموده ، مراقبتهای پزشکی فراهم گردد .

– تماس چشمی :

سریعا چشم را برای مدت حداقل 15 دقیقه با مقدار کافی آب بشویید و مراقبتهای پزشکی فراهم گردد .

–  بعد از بلع R  :

فرد را وادار به استفراغ نکنید در صورت هوشیاری به فرد آب یا آب میوه بدهید تا بنوشد و مراقبتهای پزشکیفراهم گردد .

– محافظت از چشم و پوست: از دستکش و عینک مخصوص مواد شیمیایی استفاده گردد توصیه می گردد. چشم شور و دوش اضطراری در محل نصب گردد

– استفاده از ماسک با فیلتر قابلیت حذف گازهای آلی و معدنی الزامی می باشد

– با خاک و ماسه اطراف محل نشت انتی اسکالانت را پر کنید و مواد ریخته شده را با اهک و یا سایر ترکیبات قلیایی خنثی نمایید .

آنتی اسکالانت چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.